Pages

Memaparkan catatan dengan label Rambut Gugur. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Rambut Gugur. Papar semua catatan

Rabu, 11 Mac 2015

#KelasOnline -Kebaikan Dan Fungsi Zinc Complex By Master Saa

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Kelas Online
Kebaikan Dan Fungsi Zinc Complex
by MasterSaa
10 Mac 2015
9.00 malam Hingga 10.00 malam



First, Jom kita ketahui dulu Apa itu ZINC???
Zinc adalah mineral penting yang terdapat pada hampir semua sel. Zinc juga merupakan vitamin yang diperlukan dalam aktiviti badan sebagai komponen penting enzim. Ia berperanan penting dalam sistem imunisasi, pertumbuhan & perkembangan seksual.


Tahukah Anda Zinc Complex sangat elok utk ibu dlm berpantang?
-->> kerana Zinc boleh cepatkan sembuh luka jahit serta bagi luka dalaman cepat kering. Dan lagi satu utk kurangkan keguguran rambut.**Zinc Complex khasiatnya seperti IKAN HARUAN. Sangat sesuai untuk yang bersalin normal atau caeser.


Zinc Complex sangat penting untuk badan kita kerana :-
- Zinc adalah nutrien yang diperlukan untuk kekal sihat
- Ia membantu sistem imun melawan serta menyerang bakteria & virus.
- Badan perlukan zinc untuk membuat protein & DNA, bahan genetik dalam semua sel.
- Semasa mengandung, bayi & kanak-kanak, zinc diperlukan untuk pembesaran & perkembangan dengan betul.


Soalan :
Pernah dengar tak yang minum pati ikan haruan menyebabkan luka sembuh tak cantik??

Jawapan :
#Sebab pati tu pekat sgt.. instead of sembuhkan luka tp tumbuh isi baru..
##Sy de dgr yg pati ikan haruan x bagus sgt. X bagus macam mana tu x sure. Better beli ikan haruan hidup & masak sendiri

-->> Kesan makan ikan haruan hidup lagi jelas compared pati. Ni based on pengalaman sendiri anak first. So ini bermakna ikan haruan tu tinggi la kandungan zincnya. Ikan haruan mempunyai kandungan zinc yg tinggi berbanding ikan lain. Sebab tu org tua2 suruh makan ikan haruan utk baikkan luka

-- >> Testimoni;
Dulu adik sy kena bedah kat perut..hampir stp hari mama sy masak ikan haruan dan bagi adik minum. Tapi cousin vona sister kat hosp kata lbih baik jgn minum sup haruan tu..sb luka luar cpt sembuh tapi luka dlm x sembuh lgi..nti akan timbul ketul2 kat parut yg menyebabkan parut kita hodoh dan kekal.


Sumber makanan yang mengandungi zinc

  1. Hati
  2. Daging
  3. Ayam/itik
  4. Makanan laut seperti tiram
  5. Kekacang
  6. Bijiran

Kesimpulannya : 
Sape2 yg vegetarian mmg wajib amik zinc complex sbb zinc byk terdpt dlm daging, ayam & mknn laut


Siapa yang perlukan Zinc Complex??
Golongan yang perlukan Zinc:-

  1. Lelaki & wanita : dari peringkat bayi, kanak-kanak & orang dewasa.
  2. Orang yang menjalani pembedahan : untuk menpercepatkan penyembuhan luka luaran & dalaman
  3. Wanita hamil & menyusukan bayi
  4. Untuk kesuburan : zinc melindungi sperma & melawan bakteria dalam vagina.
  5. Vegetarian kerana mereka tidak makan daging yang merupakan satu sumber zinc.
  6. Alchoholics kerana minuman beralkohol mengurangkan jumlah zinc yang diserap oleh badan & meningkatkan jumlah yang hilang dalam air kencing.



Tanda-tanda kekurangan sumber zinc:-

  1. Mata & kulit luka
  2. Hilang selera makan
  3. Pertumbuhan perlahan di kalangan bayi & kanak-kanak
  4. Perkembangan seksual lambat di kalangan remaja & mati pucuk di kalangan lelaki.
  5. Rambut gugur
  6. Cirit birit, kehilangan berat badan
  7. Masalah dengan penyembuhan luka
  8. Ketidakupayaan untuk rasa makanan
  9. Tahap kecerdasan rendah


Kandungan zinc yang diperlukan oleh badan kita:-



-->> Sebiji zinc membekalkan 15mg (100%) keperluan harian & 115mg kalsium (12% keperluan harian)


Kandungan yang terdapat dalam zinc complex?

  1. Calcium 120mg
  2. Zinc 15mg



Kebaikan zinc complex shaklee.
Zinc bagus Untuk Ibu Hamil Untuk Perkembangan FETUS

  1. Meningkatkan sistem imun : Membantu pengeluaran kelenjar thymus yang mengeluarkan T-cells untuk menentang kanser & menghalang infeksi penyakit.
  2. Diabetis : Membantu pengeluaran insulin & mengekalkan fungsi insulin.
  3. Kanser prostat : Pengambilan zinc dapat mengurangkan pembengkakan prostat sebanyak 70%.
  4. Membentuk kolagen : Zinc membantu pembentukan protein & kolagen untuk pertumbuhan & perkembangan kuku, kulit & organ.
  5. Penyembuhan luka yang cepat : Zinc mempercepatkan pemulihan luka luar & dalam & memperbaiki alergi.
  6. Rabun malam : Pengambilan kira-kira 150-450 mg zinc akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ianya kaya dengan kandungan zinc.
  7. Jerawat : Zinc bertindak dengan mengawal selia jumlah testosteron dalam badan yang memainkan peranan domain dalam masalah jerawat. Zinc dapat menormalkan jumlah minyak kulit & mengekalkan kulit yang sihat.
  8. Kelesuan kronik
  9. Mengandung : Penting untuk pembiakan & fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan.
  10. Pembiakan : Bagi lelaki, zinc membantu dalam spermatogenesis & pembangunan organ2 seks. Sementara wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan termasuk kelahiran & penyusuan.
  11. Ovulasi wanita : Wanita perlukan zinc untuk ovulasi. Zinc juga membantu penguncupan uterus & membantu mengembalikan daya ketahanannya.
  12. Fungsi biologi : Zinc memainkan peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan kencing manis, tahap stress, rintangan imun, bau & asa, pertumbuhan fizikal, selera makan & penghadaman.
  13. Rambut gugur/botak : Zinc mengaktifkan 200 jenis enzim & merangsang regenerasi sel. Ia dapat memelihara pertumbuhan & perkembangan sel.
  14. Kemampuan seks lelaki : Zinc yang secukupnya penting untuk keupayaan seks yang bertenaga & meninggikan bilangan sperma.


Untuk penyerapan yang optimum. Zinc ni lemah, tak boleh makan sama2 makanan @ supplemen yg lain.

Kenapa sebelum makan?
- Ini kerana, semasa proses pencernaan normal berlaku, zinc akan dimusnahkan, dikeluarkan & mengikat dirinya dengan bahan lain.

Contoh, kita sarapan pagi dengan roti & susu. Roti bijirin mengandungi phytates yang mengikat dirinya dengan zinc sekaligus mengganggu penyerapan zinc. Dan apabila diambil dengan susu, aktiviti akan menjadi semakin aktif dan mengakibatkan bioavailability zinc telah menurun. 


Pengambilan zinc bersama roti & susu boleh menurunkan potensi zinc sehingga 1mg untuk setiap 15mg.


Senang cerita, zinc akan kalah dengan zat yang lain. Jika kita makan zinc selepas makan, zinc tidak akan diserap, tetapi akan disingkirkan.



Cara pengambilan zinc complex.

  1. 1 biji sebelum makan (sebelum breakfast).
  2. Zinc disarankan diambil ketika perut kosong.
  3. Jangan makan bersama makanan & minuman berkalsium. Ini mengurangkan penyerapan zinc.
  4. Elakkan pengambilan bersama minuman berkafein @ bikarbonat.
  5. Elakkan mengambil bersama suplemen2 yang lain.
  6. Zinc tidak digalakkan dimakan bersama bijirin dan roti. Phytate dari bijirin akan bergabung dengan zinc menjadi bentuk yang sukar untuk diserap.


Sekian, Wasalam.



Selasa, 21 Oktober 2014

Atasi Rambut Gugur Dengan Produk Shaklee


Lepas bersalin, rambut dah sering gugur. Bila sikat, rambut melekat disikat ibarat mengidap penyakit kanser. Bila lurut rambut.. pon sama.... sedih!!!

Kepala dah hampir botak.. bila try Produk Shaklee, Alhamdulillah.. rambut dah tak gugur.. bestnya...

jom kenali punca rambut gugur.

Punca Rambut Gugur

1. Penurunan mendadak Estrogen selepas bersalin 
Sebaik sahaja bersalin penurunan kadar estrogen secara mendadak menyebabkan akar rambut longgar dan rambut mudah gugur.

2. Pengambilan makanan berproses sebagai diet harian
Pengambilan makanan berproses menyebabkan badan sukar menerima nutrient yang mencukupi. Otak akan menghantar gelombang untuk mengambil nutrient dari rambut kerana rambut secara amnya tidak mempunyai fungsi penting dalam meneruskan aktiviti harian. Kerana kekurangan nutrien seperti zinc, zat besi, protiendan lain-lain menyebabkan rambut kusam dan akhirnya gugur.

3. Stress
Stress memerlukan banyak B-complex, ia juga menyebabkan sekatan pada salur darah yang menyukarkan penyaluran nutrient kepada rambut.

4. Bahan kimia dalam produk rambut
Kebanyakan syampu di pasaran terhasil dari bahan kimia merbahaya yang merosakkan rambut. Macam-macam iklan yang kononnya nak luruskan lambut, lebatkan rambut, atasi rambut gugur dan produk ini dijual dengan harga yang murah. Hakikatnya, produk-produk ini mengandungi bahan kimia yang akan membuatkan rambut kita semakin rosak.

Untuk memastikan rambut yang sihat, pemakanan yang seimbang adalah perlu. Makanan untuk rambut yang sihat adalah makanan yang kaya dengan protein, Vitamin B Complex, Zink danVitamin C. Dan jika mengamalkan supplemen, pengambilan vitamin-vitamin di atas dan multivitamin akan membantu menghasilkan rambut yang sihat. Namun, pengambilan vitamin haruslah konsisten selama sekurang kurangnya 90 hari kerana sel dalam tubuh hidup antara 90 hingga 120 hari. Maka perlu masa untuk sel menerima dan menyerap dengan baik semua vitamin yang kita ambil.

Masalah keguguran rambut boleh terjadi kepada siapa-siapa sahaja, tidak kira wanita mahupun lelaki. Sekiranya rambut anda gugur dalam kuantiti yang banyak melebihi 50 hingga 100 helai sehari, bermakna anda mengalami masalah keguguran rambut yang serius.

Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan keguguran rambut antaranya pengaruh hormon, kekurangan vitamin, kerap menggunakan produk rambut yang mengandungi bahan kimia dan banyak lagi. Secara umumnya, hormon endrogen yang terhasil akibat berada di dalam keadaan tertekan boleh menjadi faktor utama kepada masalah ini.

Pemakanan yang seimbang memainkan peranan yang sangat penting. Rambut sempurna boleh dimiliki dengan pengambilan makanan berkhasiat seperti bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan berprotein tinggi yang lain. Di bawah adalah cadangan supplement Shaklee untuk merawat rambut gugur dengan berkesan:


ESP - Soy Protein Isolate Powder
Protein merupakan komponen penting rambut. 90% struktur rambut dikomposisikan oleh protein yang juga sebenarnya adalah ramuan yang biasa terdapat di dalam syampu, perapi syampu dan dalam rawatan rambut. Protein juga merupakan salah satu sebab yang menjadikan rambut kuat dan tahan daripada kerosakan. ESP merupakan sumber protein non-GMO yang sangat baik untuk kita. Ia mempercepatkan pembaharuan sel sekaligus memperbaiki masalah rambut seperti masalah rambut beruban dan rambut gugur.


Zinc Complex
Kekurangan zinc menyebabkan shaf rambut menjadi lemah, menyebabkan kerosakan rambut dan pertumbuhan semula rambut yang sangat perlahan. Zink bermanfaat untuk rambut termasuk untuk pembiakan sel, pertumbuhan tisu dan pembaikan tisu yang rosak. Ia juga mengekalkan kelenjar merembeskan minyak yang melekat pada folikel rambut, sekali gus mengurangkan peluang rambut cepat gugur. Zinc berkebolehan menggabungkan DNA, RNA dan protein, seterusnya merangsang generasi sel. Ia juga mengaktifkan lebih 200 jenis enzim di dalam tubuh kita. Pemgambilan Zinc yang cukup amat penting untuk membantu pertumbuhan rambut dengan lebih cepat dan menguatkan rambut.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...