Tab menu 2

Pages

Ahad, 20 Julai 2014

Cadangan Set Kesuburan Shaklee



Cadangan Set Kesuburan Bajet Shaklee untuk Suami dan Isteri

ZINC COMPLEX

~ Fungsi Zinc Complex untuk lelaki ialah

1) Mematangkan organ pembiakan lelaki. Kekurangan zink menyebabkan organ tersebut lambat matang

2) Mengelakkan mati pucuk. 

3) Menghasilkan sperma yang banyak

4) Meningkatkan fungsi pembiakan lelaki

5) Awet muda kerana membantu pembentukan kolagen .

6) Mengurangkan keguguran rambut yang boleh membawa kepada botak.

7) Mengaktifkan 200 jenis enzim Bagus untuk pesakit kencing manis kerana merangsang badan menghasilkan insulin

8) Cepatkan pemulihan luka luar dan dalam

9) Menguatkan ingatan. Susah lupa dan memori yang kuat

Itulah dia set kesuburan shaklee lelaki versi bajet

Banyak lagi khasiat zinc. Bukan untuk orang lelaki je, orang perempuan pun perlukan zinc. Zinc bagus untuk luka pembedahan semasa bersalin.

Zinc kurangkan masalah rambut gugur dan memori yang kuat. Zinc juga diperlukan untuk pembinaan tulang.

Sebab tu zinc complex ada dalam set bersalin shaklee premium dan asas.

GLA COMPLEX 

~ Khasiat GLA Complex pada Isteri pula

1) Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid.

2) Membantu mengembalikan kesuburan wanita

3) Melegakan Sindrom sebelum period aka PMS

4) Membantu dalam menangani menopause

5) Membantu pembentukan kuku dan rambut yang sihat

6) Memainkan peranan mengurankan penyakit ekzema atau radang kulit

7) Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri

8) Membantu kuatkan daya tahan lawan penyakit

9) Awet muda dan lambatkan penuaan. Sebab ada vitamin E dalam ni yang bantu hasilkan kolagen

Tips Dan Amalan Dapat Cahaya Mata

1. Fahami bagaimana kehamilan terjadi. Cuba cari tanda tanda waktu subur isteri. Peluang untuk hamil lebih tinggi jika hubungan suami isteri dilakukan semasa subur.

2. Periksa tahap kesihatan kita suami isteri. Jumpa doktor.

3. Jaga berat badan dan dapatkan berat badan yang ideal. Terlalu gemuk akan membuatkan lemak berkumpul di organ peranakan dan kurangkan kesuburan.

Terlalu kurus bermakna badan anda kurang zat dan sel pembiakan yang dihasilkan juga kurang berkualiti. Contoh zat yang penting untuk mendapat zuriat ialah vitamin E, zink dan lain lain.

4. Tingkatkan kekerapan hubungan intim suami isteri. Terutama semasa menghampiri waktu subur. Cuba buat bacaan tentang hubungan suami isteri menurut sunnah Nabi SAW 

5. Amalkan cara hidup sihat. Suami isteri hendaklah mengamalkan diet yang seimbang. Jaga pemakanan dan berat badan ideal.

6. Berhenti merokok dan jauhi minuman keras. Bukankah arak itu haram untuk umat islam. Arak dan rokok memberikan kesan buruk pada kesuburan dan anak didalam kandungan.

7. Amalkan makanan tambahan untuk membekalkan keperluan zat yang mencukupi. Makanan harian kita tidak dapat membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan badan.

8. Kawal tahap tekanan pada paras sihat dengan melakukan aktiviti sihat. Contohnya lakukan senaman dan hobi yang bermanfaat.Luangkan masa bersama keluarga.

Insyaallah, dengan membahagiakan orang disekeliling kita, diri kita sendiri akan bahagia sama. What you give, you get back more





Cinch Shake Mix Shaklee Boleh Langsing dan Kuruskan Badan


Langsing dan Ramping Dengan Cinch Shake Mix Shaklee

Cinch Shake Mix ? Apa tu ? Produk apa ? Eh.. eh.. Cinch Shake Mix ni glamer tau ! hehee.. Haa ni laa Cinch Shake Mix dari Shaklee ! Ada 3 perisa iaitu Chocolate, Cafe Latte dan Vanilla. 

Apa Itu Cinch Shake Mix ?Cinch™ Shake merupakan minuman yang sungguh lazat dan berzat untuk membantu anda memelihara otot yang penting dan menjadikan anda sentiasa berasa kenyang dan berpuas hati di samping mengurangkan berat badan. Rumusan proprietary kami diperkaya dengan Leucine™ iaitu asid amino yang memberi signal kepada badan untuk memelihara otot semasa pengurangan berat badan. Dalam kata lain, leusina dalam Cinch™ Shake membantu anda menghilangkan lemak tetapi tetap memelihara otot anda.

Setiap kali anda menikmati Cinch™ Shake, anda akan memperolehi 24 gram protein dan ini adalah penting. 

Mengapa? Ini kerana protein digunakan untuk membina otot yang boleh meningkatkan metabolisma anda dan membakar kalori.  

Makanan yang kaya dengan protein juga dapat menahan kelaparan, ini boleh membantu mengurangkan pengambilan makanan ringan di antara waktu makan. 

Dan tidak ketinggalan juga terhadap kandungan leusina dan zat-zat yang diperlukan oleh badan anda.

1) Memberikan khasiat seperti satu hidangan tetapi dengan rasa seperti santapan manis/ pencuci mulut
2) Mengandungi Cinch Pro™ iaitu suatu campuran protein eksklusif yang diperkaya dengan asid amino leusina
3) Diperkaya dengan Leucine™ untuk memelihara otot semasa anda mengurangkan berat badan
4) Terdapat 24 gram protein dalam setiap sajian bagi membolehkan anda berasa puas dan kenyang
5) Mempunyai kandungan serat yang tinggi iaitu 6 gram dalam setiap sajianNilai glisemia yang rendah untuk mengekalkan paras gula dalam darah yang normal dan mengekalkan tenaga
6) Memberi 35% atau lebih Nilai Harian (Daily Value) bagi 21 vitamin dan mineral yang penting
7) Tiada perisa, pewarna atau pemanis buatan Soya bukan GMO 

Keistimewaan Cinch Shake Mix Shaklee

[✔] Menyimpan otot sedia ada dan memelihara otot dari rosak

[✔] Membakar lemak yang tidak diingini

[✔] Mengurangkan inci yang tidak diingini

[✔] Makanan segera untuk mereka yang aktif

[✔] Tinggi kandungan serat dan memberi rasa puas dan kenyang

[✔] Mengandungi nutrisi lengkap untuk memelihara keseluruhan kesihatan

[✔] Diperkaya dengan leucin untuk memelihara otot

[✔] Merupakan meal replacement yang sihat dan mengenyangkan





Pentingnya Vita C Plus Shaklee Dalam Kesihatan



Kebaikan dan Keistimewaan Vitamin C 500 mg Shaklee (Sustained Release Vita-C Plus 500 mg Shaklee)

Sustained Release Vita-C Plus 500 mg

Sumber Vitamin C Semulajadi yang disalurkan jam demi jam...

Tubuh kita sering kehilangan vitamin c semasa melakukan aktiviti harian. Vita-C Plus Shaklee dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin c secara berterusan. Vita-C Plus 500 mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin c yang diperlukan tubuh. Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gui yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.

Selain itu , Vitamin C atau Asid Askorbik amat bermanfaat pada kesihatan manusia. Semua orang tahu bahawa Vitamin C boleh membuatkan kulit menjadi cantik dan licin .

Antaranya:
~ membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kolagen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Perkataan kolagen itu sendiri berasal dari Yunani yang bererti lekat atau bersifat sebagai pelekat. Sebab itulah si pengamal akan mendapati kulitnya lebih licin, tegang dan cantik, dan luka cepat sembuh kerana ia membentuk perhubungan tisu badan yang kuat.

~ Vitamin C menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisma kolesterol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak.
Sebab itulah mereka yang menghidap darah tinggi amat digalakkan mengambil vitamin C bagi mengelakkan strok dan jantung tersumbat.

~ Detoksifikasi. Vitamin C berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah.
Mereka yang merokok patut menjadikan vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk.

~ Vitamin C juga berperanan dalam pengeluaran hormone antistress dan interferon (hormone fungsi imun). Mengikut Doctor Bruce Miller, the more you stress the more you need vitamin C. Kita tahu bahawa stress boleh memusnahkan vitamin C dan oleh kerana kekurangan vitamin C sistem keimunan kita menjadi lemah dan mudah diserang penyakit.

~ Penyakit skurvi adalah akibat kekurangan vitamin C. Sesiapa yang mengalami pendarahan pada badan, lebam-lebam, gusi mudah berdarah, gigi mudah tercabut dan luka lambat sembuh, pendarahan dalam otot dan sendi adalah disebabkan kekurangan vitamin C. Jelas sekali vitamin C adalah umpama gam yang melekatkan sel-sel lalu menjadikan tisu-tisu dalam badan kita tidak mudah koyak atau terluka.
Mereka yang sedang sakit adalah disarankan mengambil vitamin C pada dos yang lebih tinggi bagi mempercepatkan proses penyembuhan.

~ Kita digalakkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran lima kali sehari. Namun kekangan masa dan tekanan kehidupan masa kini menyebabkan vitamin C tidak dapat diserap oleh badan secara optimum dan lebih banyak keluar melalui air kencing. Menurut Dr Bruce Miller,dos yang dicadangkan ialah 500 mg sehari iaitu bersamaan 7 setengah biji Oren.

MANFAAT YANG LAIN ADALAH :

1) Peningkatan Sistem Imun - Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, pertingkatkan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, juga mengurangkan simptom selsema.

2) Memerangi kanser - Ia satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan inteferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dgn berkesan.

3) Mencantikkan Kulit - Pengambilan Vitamin C setiap hari akan membantu anda dapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat.

4) Memperbaiki Insomnia - Ia memperbaiki insomnia, stress dan masalah mental seperti keresahan.

5) Mengekalkan kolestrol sihat - ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalang pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.

Apakah KEISTIMEWAAN & PERBEZAANVitamin C SHAKLEE dengan Vitamin C lain yang ada di pasaran?

¤ Vitamin C pertama yangSEMULAJADI dan bertindak secara ‘Sustained Release’ atau dilepaskan dalam badan secara perlahan-lahan untuk membolehkan vitamin c sentiasa berada dalam badan kita.
Di mana ia akan dilepaskan perlahan-lahan dalam badan sebanyak 100mg setiap jam untuk satu tablet.Vitamin C Shaklee didatangkan bersama-sama dengan bioflavonoid iaitu bahan penting yang akan membantu penyerapan vitamin c dengan lebih baik.Tiada pembaziran kerana semua vitamin C digunakan dan dilepaskan ke dalam sistem tubuh secara perlahan mengikut keperluan

Ingin saya ingatkn , kesan pengambilan vitamin juga bukanlah sekelip mata. Haruslah sabar dan konsisten dalam pengambilan, barulah kesan optimum dapat dirasai.

Jika ditanya saya, sudah semestinya, Vitamin C Plus Sustained Release Shaklee yang menjadi pilihan saya ... 100% semulajadi , berkesan dan selamat diambil :)




Penyusuan Bajet Shaklee



Cadangan Penyusuan Bajet Shaklee: 
ESP dan Alfalfa

Cadangan Set Penyusuan shaklee tidak perlu diperkenalkan lagi. Memang hot dan paling laris di fb. Alhamdulillah Cadangan Set Penyusuan shaklee telah banyak membantu ibu2 dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Anda di luar sana, jika mempunyai kekangan kewangan, boleh la mencuba Cadangan Set Penyusuan Bajet Shaklee ini.

Set ini mengandungi Soy Isolate Powder 850g (esp) dan Alfalfa Complex. Esp mampu bertahan sehingga 2.5 bulan manakala alfalfa complex sehingga 1 bulan makan. Memang sangat menjimatkan. Berbaloi2 tau. Set ini bukan sahaja membantu dalam penyusuan susu ibu malah lebih dari itu. Jom kita tengok,apakah kelebihan setiap vitamin ini. 

Kelebihan ESP:

~ Kulit semakin cantik, gebu, halus dan berseri
~ Parut di muka jadi pudar
~ Tenaga berpanjangan pagi ke malam
~ Kurang letih Memberi rasa kenyang yang agak lama, sesuai bagi ibu yang nak menghilang berat badan
~ Sistem perlindungan badan semakin bagus (menguatkan imun sistem)
~ Mengawal paras kolestrol
~ Menyokong kesihatan jantung dan prostat
~ Penyerapan vitamin lain lebih baik dengan ESP
~ Mengurangkan alergik

Kelebihan Alfalfa:

~ Sistem penghadaman lebih baik
~ Mengawal kolestrol dalam darah
~ Membuang toksik dalam badan
~ Mengurangkan masalah gastrik
~Membantu merawat keputihan
~ Mengelakkan bau badan (tak payah beli deodorant)
~ Mengurangkan asthma
~ Memberi kesan 'Kacip Fatimah'
~ Meningkatkan kesuburan
~ Juga, hubungan suami isteri menjadi lebih HOT!





Atasi Cirit Birit Dengan Shaklee




Cirit-birit atau nama glamernya, cherry-berry boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Saya sendiri pun pernah terkena. Cirit-birit terjadi apabila makanan bergerak terlalu cepat melalui saluran penghadaman yang selalunya diakibatkan oleh jangkitan virus.

Cirit-birit biasanya tidak merbahaya dan dirawat dengan meminum banyak air dan berehat. Namun, cirit-birit yang serius biasanya berlarutan beberapa jam sehingga ke beberapa hari serta perlu ditangani dengan segera.

Tips Menghadapi Cirit-birit

1) Elakkan Makanan Pejal Tetapi Minum Banyak Air

Pastikan minum air kosong dengan banyak bagi mengelakkan dehidrasi atau kekeringan badan. Minum satu gelas air setiap satu jam. Anda juga boleh mengambil sup cair atau air berkanji.

2) Beri Perhatian Pada Tanda-tanda Yang Ditunjukkan Oleh Badan

Cirit-birit sepatutnya mulai reda 24 jam selepas anda mengambil cecair. Contohnya, apabila anda berasa lapar, mulalah mengambil makanan pejal.

3) Ambil Makanan Lembut

Makanan pertama yang diambil haruslah lembut dan mengandungi karbohidrat seperti bubur dan nasi. Boleh juga roti putih bakar (rawatan kuno Hippocrates)

4) Elakkan Sayur Mentah & Buah-buahan

Tunggu sehingga usus anda dapat berfungsi dengan normal. Mulakan dengan mengambil 1/4 daripada jumlah biasa. Sekiranya tidak berlaku cirit-birit, anda boleh menambah jumlah pengambilan tersebut.

5) Jangan Paksa Diri

Tambah pengambilan sedikit demi sedikit sehingga anda berasa selesa atau sehingga anda pulih sepenuhnya. Sekiranya berlaku kembali cirit-birit, ulang ke tahap sebelumnya.

 Rawat Cirit Birit Dengan Shaklee

Bagi yang mengalami cirit-birit, sangat disarankan untuk mengambil kombo Nutriferon, Performance Drink dan Peppermint Ginger Plus.

¤ Nutriferon akan bertindak membantu meningkatkan imun badan anda melawan kuman.

¤ Performence Drink akan bertindak membantu untuk mengekalkan kadar cecair yang optimum dalam badan sekaligus menggantikan cecair yang hilang. Selain daripada membantu tubuh kekal hydrated, ia turut menjadi pembekal tenaga segera.

¤ Peppermint Ginger Plus pula membantu dalam menyingkirkan angin dalam badan. Ini kerana, apabila perut kita kosong, angin mudah masuk dan menyebabkan rasa sakit atau kurang selesa.

Bagi bayi yang baru lahir dan sedang menyusu, sekiranya terkena cirit-birit, ibu boleh mengambil semua supplement di atas untuk bantu menyalurkan zat kepada bayi tersebut.




Manfaat Collagen Powder

COLLAGEN POWDER SHAKLEE

1. APA ITU KOLAGEN / COLLAGEN?

Kolagen atau collagen adalah tisu penyambung yang membantu dalam mengekalkan kekuatan dan keanjalan kulit, rambut, kuku, ligamen, otot, tulang, sendi, tendon, mata, gusi dan saluran darah. Lebih kurang 72% daripada kulit adalah kolagen dan 80% tulang adalah kolagen. Kornia mata kita pun sebenarnya adalah kolagen

2. APA FUNGSI KOLAGEN / COLLAGEN?

Kolagen bertindak melindungi organ kita seperti hati, perut, jantung, paru-paru, saluran dara, sel otak dan organ dalaman lain. Kalau untuk organ luaran, kolagen membantu dalam kecantikan dan kesihatan. Kulit jadi licin dan berseri, tiada jerawat atau jeragat, jadi awet muda, jadi ejen anti penuaan dan paling best, boleh bantu mencegah penyakit.

Best nya!

3. APA ITU SHAKLEE COLLAGEN POWDER (SCP) ?

Mesti la kita nak tahu, ape yang best sangat pasal Shaklee Collagen Powder ni.

Shaklee Collagen Powder ni memang semulajadi dan sumber kolagen yang hebat. Sebab? Sebab Shaklee Collagen Powder mengandungi 4,000mg proprietari Red Snapper Scale (RSS) kolagen iaitu kolagen yang sangat berkualiti tinggi, tulen, lasak dan elastik yang diestrak daripasa sisik ikan Snapper. Ikan Snapper ni kalau orang Malaysia panggil ikan merah.

Lepas tuh, selain kolagen ikan tadi ade beberapa bahan utama lain yang dimasukkan kedalam Shaklee Collagen Powder ni. Ade estrak biji  benih camellia Japonica, ade estrak Pfaffia, estrak kerang kerangan, lactobacillius acidophilus, vitamin C dan vitamin B. Semua bahan-bahan ni digabungkan untuk meningkatkan kadar keberkesanan RSS yg kita dok citer tadi tu.

4. APA BEZANYA SHAKLEE COLLAGEN POWDER DENGAN COLLAGEN LAIN?

Shaklee Collagen Powder ni dibuat daripada kolagen bermolekul sangat ringan lebih kurang 1,00 Dalton aje. Lepas tuh asid amino nye sangat tinggi pulak. Dalam 3000. Kalau jisim molekul biasa, lebih dari 300,000 Dalton pastu asid aminonya 20-50 aje.. Waaaa, bezagila tuh! Sebab tu la Shaklee Collagen Powder ni berkesan!

Bila Shaklee Collagen Powder ni jugak mempunyai jisim molekul yg sangat rendah maka mudahlah diserap badan dan usus kita. Bila senang serap dapatlah bantu tingkatkan sintesis kolagen pada lapisan dermis kulit kita ni dengan berkesan. Ha, faham tak?

Lepas tuh, Shaklee Collagen Powder ni mempunyai sel kepaduan yang sangat tinggi dan mempunyai kapasiti untuk mengekalkan kelembapan kulit kita. 1 gram asid hialuronik boleh menahan air sebanyak 6 liter. Hebat kan?

Ramuan Shaklee Collagen Powder ni tiada pengawet atau bahan tiruan ye. Semua 100% semulajadi. Pewarna pun tkde, gula pun tkde atau bahan terlarang lain semua takde.

Senang pulak tu nak bawak pegi mana-mana pun. 1 sachet tu boleh letak dalam poket seluar, handbag, purseatau letak dalam kereta atau kereta sorong anak.

Dan last sekali, sangat mudah larut.tayah la dok beriya sangat nak kacau-kacau

5. APA KEBAIKAN SHAKLEE COLLAGEN POWDER?

Banyak manfaatnya Shaklee Collagen Powder ni. Ni adalah antaranya:

~ Mengembalikan keanjalan kulit
~ Meningkatan kelembapan kulit
~ Mengelakkan kulit kering
~ Mencerah dan mengurangkan pigmentasi dan jeragat di wajah
~ Menegangkan payudara dan punggung
~ Anti-penuaan
~ Mengurangkan kedutan
~ Mengecilkan lubang pori-pori di wajah
~ Mengurangkan 'eye bag'
~ Meningkatan kecergasan tubuh badan
~ Memberikan kesuburan rambut

Banyaknya!

Tapi ada bukti ianya berkesan.

Ujian klinikal ke atas Shaklee Collagen Powder membuktikan 71% pengguna mempunyai tesktur kulit yang lebih gebu selepas mengggunakannya selama 8 minggu berturut-turut

¤ 69% peningkatan terhadap kelembapan kulit
¤ 75% peningkatan terhadap kelicinan kulit
¤ 90% peningkatan terhadap keserian wajah dan kulit
¤ 80% pengurangan kedutan diwajah

See, i told you!

6. SIAPA YANG KENE AMBIL SHAKLEE COLLAGEN POWDER?

Semua manusia dan haiwan boleh ambil! Hehehe..Lawak je.

Anda mesti ambil kalau dah tergolong dalam golongan ini:

~ Ada kedutan dekat wajah
~ Ade jeragat dan bintik hitam
~ Ade 'eye bag'
~ Ade pori-pori besar
~ Kulit lesu dan mudah kering
~ Kelihatan tua dari umur sebenar (Oh no!!!)
~ Sakit belakang dan sakit sendi
~ Ada pigmentasi dan kulit tona tak sekata
~ Gusi tak sihat
~ Garis halus di leher
~ Payudara kendur dan punggung pun tak perky (heheehe)
~ Kuku senang pecah
~ Ada lingkaran hitam bawah mata
~ Rambut kering lepas tu ada bercabang pulak dihujungnya

Kalau tkde semua ni, nak amik pun boleh. bagus utk kesihatan secara keseluruhan


Testimoni Collagen Powder

Rabu, 16 Julai 2014

Penyakit tiroid dengan Shaklee

PENYAKIT TIROID 




Penyakit tiroid bagi yang tidak mengetahui kesannya mungkin akan menganggap penyakit ini sebagai penyakit remeh. Namun hakikat sebenar, penyakit tiroid ini merbahaya hingga boleh membawa maut pada si pengidap jika tidak dirawat dengan segera.

Jika mengikut dari bacaan dari beberapa sumber seperti wikipedia dan akhbar Utusan, wanita lebih mudah untuk diserang penyakit tiroid berbanding lelaki. Empat nisbah satu penyakit tiroid menyerang wanita berusia 20 tahun ke atas kerana sebab dan alasan yang tidak diketahui hingga kini. Penyakit ini boleh berlaku semasa dan selepas kehamilan.

Punca penyakit Tiroid – Kelenjar tiroid ialah organ endokrin yang terletak di leher manusia. Fungsinya ialah mengeluarkan hormon tiroid. Antara hormon yang terpenting ialah Thyroxine (T4) dan Triiodothyronine (T3). Hormon-hormon ini mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga)


Ada dua jenis penyakit tiroid yang utama:-

     1)   Hipertiroidisme / Tirotoksikosis
     2)   Hipotiroidisme


Hipertiroidisme / Tirotoksikosis

Hormon tiroid T3 dan T4 didapati lebih tinggi daripada orang biasa. Antara penyebab penyakit ini ialah :
- Grave’s disease. Antibodi di dalam badan menyebabkan tiroid membesar dan mengeluarkan lebih hormon. Selalunya semua (atau sebahagian besar) sel tiroid orang yang menghidapi penyakit ini mengeluarkan hormon berlebihan

- Thyroiditis (tiroid bengkak). Selalunya keadaan ini boleh elok sendiri

- Toxic nodule goitre. Terlalu banyak iodindi dalam makanan


¤ Tanda-tanda orang yang menghidapi hipertiroidisme:
Bengkak di leher        
Cirit birit        
Degupan jantung bertambah, 
sentiasa berdebar-debar        
Gementar dan gelisah, terketar-ketar        
Haid tidak teratur, kurang atau tidak datang       Kesuburan turun      
Penumpuan kurang      
Mata menjadi besar (bulging)      
Angin yang tidak menentu      
Kejang otot      
Oesteoporosis (kereputan tulang)      
Pengeluaran peluh banyak, bertambah.
Kulit lembap      
Suhu badan naik, tak tahan panas      
Rambut tidak kuat      
Sukar bernafas      
Sukar tidur      
Tekanan darah naik      
Turun berat badan walaupun selera naik      
Lemah

¤ Hipotiroidisme
Orang yang menghidap hypothyroidism pula tidak mempunyai hormon tiroid yang cukup.


¤ Tanda-tanda orang yang menghadapi hipotiroidisme-
bengkak kaki        
ingatan terganggu        
lembap        
malas        
kuat tidur        
badan sering terasa sejuk dan boleh mengakibatkan masalah jantung

Bagaimana cara untuk merawat penyakit kelenjar Tiroid?

Pesakit yang mengalami penyakit HIPOTIROIDISME mudah dirawat, tetapi terpaksa mengambil hormon tiroksin seumur hidup. Dos ubat juga mungkin diubah secara berkala bergantung kepada aras hormon tiroid.

Bagi yang mengalami sakit HIPERTIROIDISME pula, iodin beradioaktif diberikan untuk memusnahkan sebahagian kelenjar tiroid. Pembedahan juga salah satu daripada kaedah rawatan.

Walaupun dengarnya seperti menakutkan, tetapi penyakit ini tidak merbahaya sekiranya pesakit menerima rawatan dari peringkat awal.


SIAPA yang BERISIKO?

Antara yang berisiko menghidap penyakit ini ialah :
Perempuan 
Genetik 
Mengidapi sakit pituitari atau endocrine yang lain
Usia lebih 60 tahun
Perokok

Apakah supplement Shaklee yang menjadi pilihan utk pesakit tiroid ini???

¤ bagi yg jenis HYPER
VIVIX 
ESP

¤ bagi yg jenis HYPO
VITALEA
VIT E COMPLEX
OMEGA GUARD
B COMPLEX

Bagi anda yg mempunyai hyper tiroid


•   Boleh ambil ESP - Soy Protein Isolate powder

•  Tidak boleh ambil vitalea with iron formula

•  Tidak boleh ambil alfalfa complex


Bagi anda yg mempunyai hypo tiroid


•  Boleh ambil Vitalea with iron formula

•  Boleh ambil alfalfa complex

•  Tidak boleh ambil ESP - Soy Protein Isolate powder





Ahad, 13 Julai 2014

Cyst Ovari Boleh Dirawat Dengan GLA Complex Shaklee



Apa itu Ovarian Cyst , Kesan , Dan Rawatan untuk Penyakit Ini?

Apa itu Ovarian Cyst ?


Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau kantung yang berisi lendir/airyang berada di dalam kilang telur ovari. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air, pekat likat dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.


Ovarian Cyst adalah kejadian yang kerap berlaku dikalangan wanita muda dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya kerana ia jarang memberikan simtom atau gejala. Ia hanya akan disedari apabila sesorang wanita itu membuat ultrasound ketika menghadapi masaalah kesuburan. Kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.


Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Ovarian Cyst yang normal adalah cyst-cyst yang mengandungi telur daan apabila ia matang, ia akan pecah untuk melepaskan telur untuk persenyawaan. Cyst jenis ini dinamakan sebagai FollicularCyst. Kadang-kadang, cyst-cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah kerana jika ia tidak pecah, saiznya akan bertambah besar serta membahayakan.



Perbezaan ovari normal dengan ovari yang mempunyai cyst




Siapakah yang Berisiko Untuk Mendapat Cyst ?


Ovarian cysts sebenarnya agak kerap terjadi . kebanyakkan wanita mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu cyst sepanjang hidupnya. Kebanyakkanya adalah cyst biasa dan tidak complicated.


Walaubagaimanapun, sekiranya cyst ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung kepada kanser dan lebih merbahaya.



Apakah Simptom atau Gejala Ovarian Cysts ?


Ia pada umumnya tidak memberikan sebarang gejala. Tetapi sekiranya ia terlalu besar anda mungkin perasan perut sedikit buncit dan terdapat ketul pada bahagian bawah perut. Lain-lain gejala yang jarang-jarang ialah:


Muntah dan Loya Sakit Perut Sakit semasa hubungan seks Sukar atau kerap kencing Rasa perut penuh dan tidak selesa Rasa berat pada ari-ari


Adakah Cyst Penyebab Masaalah Ketidak-Suburan?


Cyst mempunyai pelbagai jenis dan kebanyakkanya tidak menjadi penyebab dan tidak memberi kesan kepada keupayaan untuk hamil. Kebanyakan cyst tidak menganggu proses ovulasi atau persenyawaan. Tetapi sekirangan anda mengalami Endometriosis atau Polycystic Ovaries (PCOS), ia mungkin berkait rapat dengan masaalah kesuburan.


Bagaimana untuk Merawat Cyst ?


Rawatan masaalah cyst bergantung kepada jenis cyst yang dialami oleh pesakit. Bagi folikular cyst atau corpus luteal cyst, rawatan yang biasa ialah dengan ‘tunggu dan lihat’. Selalunya doktor akan memantau samada ia semakin membesar atau sudah bertukar bentuk.


Bagi mereka yang mengalami masalah yang serius, pembedahan adalah sesuatu yang terbaik. Rawatan hormon juga boleh menolong untuk mengawal cyst ini pada sesetengah wanita.

Selain dari itu, anda boleh merawat cyst dengan GLA COMPLEX



Testimoni Cyst Kecut Dengan Gla Complex


~GLA Complex supplemen untuk masalah OVARIAN CYST

Minyak Borage, Minyak Bunga Matahari dan Vitamin E

GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.


Antara kelebihan GLA adalah :
~membantu mengawal hormon dan kitaran haid
~membantu meningkat kesuburan bagi mereka yang sukar mendapatkan anak.
~melegakan PMS
~menguatkan kuku dan rambut
~menjadikan kulit lebih berserimembantu menangani ekzema
~mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
~menguatkan imuniti tubuh
~melambatkan proses penuaan
~mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
~mengawal kencing manis dan darah tinggi
~mengawal kolesteroluntuk fungsi saraf



Rawat Denggi Dengan Shaklee Sebelum Maut


Demam denggi adalah sejenis penyakit yang berpunca dari gigitan nyamuk dan statistik jelas menunjukkan bahawa demam denggi adalah salah satu dari masalah kritikal dalam dunia kesihatan moden bukan sahaja di Malaysia tetapi masalah kesihatan global. Terdapat beberapa jenis demam denggi tetapi denggi berdarah adalah yang paling berbahaya kerana ianya boleh membawa maut. Punca utama penyakit ini adalah apabila nyamuk Aedes betina hinggap dan menggigit tubuh manusia sekaligus menyebarkan virus Denggi atau bahasa saintifiknya (genus Flavivirus). 



Antara tanda-tanda demam denggi ialah:
1-Demam kuat yang mengejut dan berterusan
2-Bintik merah pada kulit
3-Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot, sendi-sendi, biji mata dan kepala
4-Berdarah pada badan, hidung dan mulut
5-Hilang selera makan
6-Muntah-muntah
7-Sakit perut
8-Rasa pahit pada lidah
9-Lemah dan tidak bermaya


Sebenarnya kan,banyak jugak petua-petua untuk meredakan demam denggi ni...Diantaranya ialah minum sup ketam nipah(batu),minum air 100+,minum air pegaga dan macam-macam lagi yang boleh redakan demam denggi ni. Ramai yang tidak menyedari Habbatussauda' juga boleh meredakan demam denggi.

Pada masa ini, tiada ubat khusus untuk merawat penyakit itu kecuali aktiviti pencegahan adalah amat penting.

Rawatan utama adalah terapi sokongan. Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya minum air. Sekiranya pesakit tidak mahu / mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk. Pemindahan darah mungkin diperlukan sekiranya bilangan platelet turun dengan banyaknya. Cara yang lain untuk mencegah penyakit ini juga pesakit perlu bersenam pada waktu pagi atau berjoging dan beriadah. Minum air paling penting dalam hidupan harian kita. Minum air mineral sekurang-kurangnye 8 gelas sehari atau selebih-lebihnya pun hanya maksimum 16 gelas sehari.

¤ Supplemen Shaklee yang membantu untuk meredakan demam denggi


☆☆ NUTRIFERON+PERFORMANCE DRINK+VITA C+ 500MG ☆☆




#NUTRIFERON

Nutriferon adalah terhasil dari 4 estrak tumbuhan iaitu biji labu, bunga safflower, honeysuckle Jepun dan biji Plantago; mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi  interferon tubuh. Formula yang digunakan adalah semulajadi, selamat, tulin dan berkesan. Penemuannya adalah diiktiraf sebagai penemuan yang terhebat dalam bidang immunologi. Dalam bidang perubatan, suntikan nutriferon banyak digunakan untuk merawat penyakit hepatitis, kanser, hidrophobia (penyakit anjing gila), herpes, HIV dll. Nutriferon juga sangat berkesan untuk melindungi diri kita dari jangkitan influenza dan pelbagai penyakit yang lain.

KEBAIKAN NUTRIFERON
~Mengukuhkan sistem imuniti dalam masa 3 hari
~Melawan kanser & tumor
~Melindungi dari Influenza
~Meringankan Stres & kelesuan
~Melambatkan Penuaan
~Mengurangkan Infeksi oleh pesakit-pesakit Hepatitis B & C
~Mempertingkatkan Menopaus
~Mempertingkatkan PMS

#PERFORMANCE DRINK

~ Performance Drink adalah satu-satunya minuman Isotonik yang bebas karbonat malah kurang gula (less sugar).

~ Bagi saya,minuman Performance Drink ni diperlukan bagi setiap keluarga. Performance Drinks Shaklee membantu mengimbangi kandungan elektrolit dalam tubuh bagi mengelakkan dehidrasi. Suhu tubuh yang tinggi disebabkan oleh demam ini menyebabkan berlakunya dehidrasi (kehilangan cecair yang banyak dari dalam tubuh). Dengan pengambilan Performance Drinks ini akan membantu tubuh untuk berhidrasi dengan lebih baik. Terbukti dengan ujian klinikal dan yang paling penting ianya adalah satu-satunya minuman isotonik yang bebas karbonat dan kurang gula.

#VITA-C+ 500MG

~ Untuk satu tablet Vitamin C ini, ia mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah oren termasuk kulitnya(500mg) dan pembebasan 1.5 vitamin C buah tersebut ke dalam tubuh kita setiap jam. Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C di dalam 2 tablet Vitamin Shaklee (dalam jurang masa 5 jam) mampu kekal di dalam palsma darah kita selama 24 jam. Selain itu ia juga mengandungi 120mg bioflavonoid yang mana 25% dari dari bioflavanoid diekstrak dari kulit buah oren yang juga dikenali sebagai Vitamin C Complex. Khasiatnya, ia mampu meningkatkan keberkesanan vitamin C dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas.

Bagaimana ia bertindak?
1) Membentuk Kolagen
Ia merangsang pembentukan kolagen. Kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi,     rangka dan tulang rawan. Oleh itu ia mampu mempertingkatkan kedut dan     menghalang otot dari menjadi lembik.

2) Memperbaiki Simptom Pendarahan
Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam di kulit, pemulihan kecederaan yang lambat, kulit kering, ruam dan kulit kasar.

3) Peningkatan Sistem Imun
Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, serta membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman. Ia juga mampu membantu mengukuhkan sistem imun, mempertingkatkan alergi hidung dan kulit, asthma. Apa yang menarik ia turut berfungsi untuk menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan simptom selsema.

4) Memerangi Kanser
Ia bersifat sebagai antioksida yang mampu mempertingkatkan interferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel-sel kanser serta membuang kimia berbahaya dari tubuh kita dengan berkesan.

5) Mencantikkan Kulit
Pengambilan Vit-c setiap hari untuk mendapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan, dan menyekat pembentukan pigmen. Untuk makuman, pigmen adalah penyebab utama kehadiran jeragat pada kulit muka kita ya...

6) Memperbaiki Insomnia
Dengan menganbil Vit-c secara konsisten, ia boleh membantu menyelesaikan masalah insomnia, stress serta masalah-masalah berkaitan mental seperti murung dan resah.

7) Mengekalkan Kolestrol yang sihat.
Vit-C ini mampu membantu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengeklakan kapilai darah yang sihat, menghindarkan arteriosclerosis, thrombus, menghalang pendarahan dalaman, hidung berdarah serta pendarahan dalam otak dan gusi.

Nota:-
☆☆Nutriferon untuk meningkatkan daya tahan badan, 
Performance untuk membantu menghidratkan badan dan 
Vita C+ untuk kuatkan antibodi dlm badan.

Bertindaklah sekarang. Selamatkan nyawa orang yang anda sayangi kerana denggi membunuh!




Rawat Kencing Manis atau Diabetes Dengan Produk Shaklee


Rawat Kencing Manis atau Diabetes dengan Produk Shaklee

Kencing manis atau diabetes melitus ialah sejenis penyakit di mana badan mengeluarkan terlalu sedikit insulin atau insulin yang dikeluarkan tidak berkesan. Ini akan mengakibatkan paras gula dalam darah melebihi paras normal. Insulin pula adalah sejenis hormon yang dihasilkan dalam badan untuk mengekalkan paras normal gula. Akibat dari hormon insulin yang tidak mencukupi atau tidak berkesan maka gula tidak dapat memasuki dalam sel-sel badan dan seterusnya mengakibatkan paras gula darah yang tinggi.

¤ Faktor Risiko Kencing Manis

Setiap orang boleh mendapat kencing manis tetapi sesetengah orang lebih mudah mendapat kencing manis. Faktor-faktor risiko kencing manis adalah :
~ Kegemukan atau obesiti
~ Kurang aktiviti kecergasan fizikal atau senaman
~ Sejarah keluarga yang menghidap kencing manis
~ Umur melebihi 35 tahun
~ Pemakanan
~ Pengambilan lemak berlebihan dalam makanan
~ Pengambilan serat yang tidak mencukupi
~ Kurang zat makanan di peringkat awal umur
~ Kelahiran tidak cukup berat

¤ Tanda-tanda Kencing Manis



~ Kerap dahaga
~ Kerap kencing
~ Susut berat badan walaupun berselera makan
~ Terasa letih dan lesu
~ Luka atau cedera yang lambat sembuh
~ Gatal-gatal terutama di bahagian kemaluan

¤ Jenis-jenis Kencing Manis

#Jenis I - bergantung sepenuh kepada insulin 

- Kebanyakkanya terjadi di kalangan kanak-kanak atau remaja.
- Hanya boleh di kawal dengan suntikan insulin, kawalan pemakanan dan senaman.
- Terjadi kerana kekurangan insulin.
- Ianya mempunyai kaitan dengan keturunan atau ahli keluarga yang telah mengidapnya.

#Jenis II - tidak bergantung dengan insulin
- Selalu berlaku di kalangan orang dewasa yang berumur 40 tahun ke atas.
- Individu yang mempunyai berat badan berlebihan.
- Boleh di kawal dengan kawalan pemakanan dan senaman dan juga bantuan ubat-ubatan.


¤ Kesan penyakit kencing manis

Penyakit kencing manis yang tidak dikawal dengan baik akan menyebabkan kesan yang lebih serius. Antara kesannya ialah :
- Kegagalan buah pinggang
- Serangan jantung
- Kebutaan / Katarak
- Koma (hilang kesedaran)
- Angin ahmar (strok)¡
- Sakit saraf atau “mati pucuk”
- ‘gangrene’ atau anggota tubuh mati/membusuk

¤ Penyakit kencing manis tidak boleh di sembuh tetapi ianya boleh dikawal.

¤ Untuk mengawalnya, kadar gula dalam edaran darah hendaklah sentiasa berada pada kadar normal. Selain itu kita hendaklah memberikan perhatian terhadap perkara-perkara berikut :
- Pengambilan ubat atas nasihat doktor.
- Pemakanan sihat.
- Penjagaan berat badan.
- Selalu bersenam.
- Elakkan jangkitan.




¤ Adalah lebih baik sekiranya penyakit kencing manis di cegah dari terjadi. Kaedah Pencegahan yang terbaik adalah :
1. Mempunyai berat badan unggul.
2. Makan pelbagai jenis makanan.
3. Makan mengikut umur dan aktiviti fizikal.
4. Makan lebih buah-buahan, sayur-sayuran kekacang dan bijirin.
5. Makan dengan kerap tetapi dengan kuantiti yang sedikit.
6. Selalu melakukan senaman.

¤ Shaklee menawarkan Sugar Control set untuk mengawal kencing manis anda. 

Kebaikan :
*Mengekalkan paras gula suhat dalam darah.
*Melegakan rasa kebas dan semut-semutan.
*Membantu menyembuhkan luka.

Set Sugar Control Shaklee terdiri daripada :

GLA COMPLEX 
menghalang komplikasi diabetes. Merendahkan gula dalam darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua. Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi. 

B COMPLEX 
menukar makanan kepada tenaga iaitu dengan menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga sekaligus mengurangkan masalah keletihan. 

ZINC COMPLEX
membantu pengeluaran insulin, mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes.

¤ jika anda mempunyai budget yang lebih, anda digalakkan mengambil :

VIVIX 
merupakan supplemen anti-penuaan terbaik di dunia. Juga membantu memelihara kesihatan jantung, otak, sistem imun, perlindungan antioksidan, peningkatan tenaga, kesihatan dan kesejahteraan.




Advanced Joint Health Tablet Untuk Kesihatan Sendi Berpanjangan



Advanced Joint Health Tablet Shaklee utk Kesihatan Sendi yang berpanjangan... 

Menyokong Kesihatan Sendi Berpanjangan Shaklee Advanced Joint Health Tablet ialah satu formulasi proprietari yang menampilkan kombinasi bahan-bahan yang amat berkesan, yang dapat menyokong pergerakan, kelenturan sendi dan fungsi sendi yang sihat. Ia dihasilkan dari ramuan aktif yang bertindak dengan pantas bagi menyokong makanan kesihatan yang diperlukan oleh sendisendi.

Shaklee Advanced Joint Health Tablet mengandungi ekstrak unique Boswellia aktif dengan paten tertunda, ekstrak Jagung dan nutrien penting lain termasuk Zink, Tembaga, Mangan dan Vitamin C untuk membantu meningkatkan keselesaan sendi dan pergerakan. Dengan menggunakan tumbuhan dan bahan-bahan berasaskan mineral, Shaklee Advanced Joint Health Tablet ialah formula sayur-sayuran 100%.

Manfaat Shaklee Advanced Joint Health Tablet ini ialah dalam 3 cara iaitu:

* Menyokong keselesaan sendi (Ekstrak Boswellia) dengan menghalang pembentukan bahan kimia yang menyerang tulang rawan. Ekstrak Boswellia digunakan dalam perubatan Ayuveda untuk menyokong kesihatan sendi sejak berkurun lamanya,. bahan aktif utama ekstrak Boswellia ialah asid boswelik yang berfungsi sebagai anti-radang semulajadi.

* Bertindak sebagai kusyen (Ekstrak jagung) membantu mengekalkan tulang rawan. Ekstrak jagung membekalkan satu sumber yang pekat dengan glukosamina yang berfungsi untuk meningkatkan sokongan kusyen sendi dan pemeliharaan tulang rawan. Glukosamina ialah blok binaan utama bagi membina tulang rawan dan lendir bagi melincirkan sendi. Ia juga ditemui dalam tendon dan ligamen.

* Memelihara tisu penyambung yang sihat (zink, tembaga, mangan dan vitamin C). Sebagai nutrien pentinng dalam kesihatan sendi, zink, tembaga, mangan dan vitamin C membekal sokongan nutrien untuk kolagen dan komponen tisu penyambung lain memberikan kekuatan dan struktur terhadap sendi.


Majalah iSihat September 2012



Zinc Complex Atau Pati Haruan


Ikan Haruan dan Zinc Complex Untuk Ibu Berpantang / Pembedahan

Ikan haruan sangat sinonim dikalangan ibu dalam pantang. Jom kenali ikan haruan dan khasiatnya. Saya ingin kongsikan perbezaan dan persamaan ikan haruan dan Zinc Complex Shaklee. 

IKAN HARUAN

Sememangnya untuk menyembuhkan luka selepas bersalin atau pembedahan. Sebenarnya, ikan haruan dan belut mempunyai khasiat zinc yang tinggi!

Ia dibuktikan dengan kajian yang telah dijalankan oleh Prof. Saringat Baie dari USM and Prof. Abdul Manan Mat Jais dari UPM tentang khasiat dan kebaikan ikan haruan.

Berdasarkan kajian tersebut, ikan haruan mengandungi:

sumber protein yang baik iaitu sebanyak 60-70%lemak yang rendah iaitu 20% daripada beratnyasejumlah besar vitamin A yang membantu menambah daya penglihatan, melembapkan kulit dan bertindak sebagai anti oksidan yang melambatkan proses penuaanasid arakidonik yang tinggi yang membantu memulakan proses darah menjadi beku dan bertanggungjawab untuk pertumbuhan semula sel baruasid amino dan lemak yang dapat menyembuhkan luka dalam perut serta amat baik untuk mengubati penyakit gastrikglisin (merangkumi asid aspartik dan glutamik) yang merupakan satu daripada komponen penting kolagen dalam kulit manusia akan membentuk molekul protein yang penting untuk pertumbuhan semula dan penyembuhan

ZINC COMPLEX SHAKLEE

Zinc Complex (120 Kapsul)

Zinc merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi-reaksi biokimia dalam tubuh kita. 

Zinc Complex Shaklee ni boleh dijadikan sebagai pengganti pati ikan haruan. Khasiatnya lebih kurang sama terutama dari aspek penyembuhan. Tapi bagi saya, ia lebih mudah, simple dan senang ditelan. Sebab itulah juga Zinc Complex merupakan salah satu item di dalam set bersalin Shaklee. 3 hari selepas bersalin, luka dah kering. Kalau tak luka bersalin mengambil masa lebih seminggu untuk kering.





Jumaat, 11 Julai 2014

Atasi Gout Dengan Shaklee

Atasi Gout Dengan Shaklee

Apa itu Gout?


Gout adalah sejenis penyakit akibat daripada asid urik berlebihan di dalam badan. Asid urik adalah bahan kumuhan berasal daripada purin (sejenis protein). Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin). Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan itu tidak dibuang dengan berjaya dan ianya terkumpul di dalam sendi.  


Gout berlaku apabila terjadinya keradangan yang menyakitkan di tendon, sendi dan ianya membengkak. Biasanya gout terjadi di sendi metatarsal-phalangeal di tapak kaki.



Sejarah Penyakit Gout


Gout mula dikenal pasti lebih 2000 tahun dahulu dan dikatakan penyakit tertua. Pada masa dahulu gout boleh menyebabkan kemudaratan dan kecacatan, kini dengan kemajuan dalam bidang perubatan, gout boleh dikawal.


Biasanya pesakit gout adalah kaum lelaki dalam lingkungan usia 30-60 tahun. Majoriti kaum wanita yang menghidap penyakit gout adalah yang telah putus haid.



Punca Gout


Ada beberapa punca kenapa Gout berlaku:

- Cara pemakanan,

- Genetik,

- dan masalah buah pinggang.


Ia adalah sebahagian daripada penyakit artritis yang dikelaskan sebagai penyakit metabolik akibat asid urik (iaitu bahan buangan yang terhasil daripada pemecahan purin (protein); berkumpul pada sendi dan tisu lembut di sekeliling sendi, terutama pada kaki dan menyebabkan rasa sakit.


Pemendapan asid urik ini lama kelamaan akan menghasilkan hablur garam dan hablur inilah yang mencetuskan rasa sakit sendi. Ia juga dipanggil masalah bengkak sendi yang daripada tapak ibu jari kaki, menular ke sendi lain pada kaki dan tangan.


Banyak makanan tinggi protein seperti makanan laut, kekacang, daging merah dan daging organik tinggi purine. Pemecahan purin dalam makanan ini akhirnya boleh menyebabkan gout. Purin ditukarkan ke dalam bentuk asid urik semasa metabolisme tisu-tisu rosak dan koyak. Kajian menunjukkan mereka yang banyak makan daging merah dan makanan laut meningkatkan risiko gout sebanyak 50 peratus.



Cara Mengatasi Gout


1.    Amalkan diet rendah purin. Kurangkan pengambilan makanan berprotein yang mengandungi purin. 


Contoh: organ dalaman (paru, hati), ikan bilis, sardin, herring, telur ikan, kekacang, alkohol, lemak haiwan, asparagus, bunga kobis, cendawan dan yis (roti putih dan roti manis)


2.    Ceri dan strawberi dikatakan mampu mengurangkan asid uric


3.    Minum banyak air, untuk mecairkan dan membantu proses penyingkiran urate.


4.    Kawal berat badan kita - kegemukan boleh menjejaskan keupayaan badan

menyingkirkan asid urik.


5.    Bersenam


¤ Supplemen Shaklee yang dicadangkan


1.    Vivix - Mengimpak 4 mekasnisme anti penuaan. (melidungi dan membaiki


2.    DNA, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitochondria di dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel)


3.    OmegaGuard - Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit


4.    Alfalfa - menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Namun pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak.


5.    Performance drink- memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak dehydrate.


Vivix

Cadangan Set Gout Asas


~ Gout dan Vitamin C


Pesakit gout perlu mengambil Vitamin C secara sederhana. Kajian menunjukkan pengambilan Vitamin C mampu mengurangkan 45% risiko gout.


Vitamin C adalah  uricosuric semulajadi, yang bermaksud bahawa ia membantu buah pinggang menyingkirkan asid urik. Walau bagaimanapun, ia akan menyebabkan peningkatan asid urik dalam buah pinggang dan air kencing yang boleh meningkatkan risiko batu karang.


Vitamin C juga adalah asid askorbik. Pengambilan Vitamin C yang berlebihan boleh menyebabkan air kencing menjadi lebih berasid yang ketara boleh meningkatkan risiko batu karang.



Ia boleh dikurangkan apabila pesakit mengambil air masak yang mencukupi.


Ideal dose: 500mg-1000mg sehari sahaja.


Jika pesakit gout hendak mengambil melebihi 1000 mg sehari, disarankan berbincang dengan doktor terlebih dahulu.



Men's Vital Health - Cadangan Kesihatan Lelaki


Cadangan Set Kesihatan Lelaki Terdiri daripada :-


#Omega Guard 

~ Membantu mengurangkan risiko sakit jantung

~ Mengurangkan keradangan

~ Menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.


#Vita E Complex

~ Antipenuaan

~ Memperbaiki parut

~ Melindungi jantung

~ Memperbaiki arthritis

~ Antioksidan yang kuat

~ Menghalang keguguran

~ Kelestarian seksual dan tenaga

~ Meningkatkan reproduktif dan kesuburan


#Zinc Complex

Zink sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan zink menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser . Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zink setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.


Kebaikan Shaklee Men's Vital Health :

*Memelihara kesihatan prostat
*Meningkatkan kecergasan dan kesihatan badan
*Memelihara jantung yang sihat
*Membantu mengekalkan tekanan darah normal
*Mengawal tahap kolestrol yang sihat
Majalah iSihat Jun 2013



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...